L'odissea di due profughi afgani, dal Pakistan a Londra
Orso d’oro al Festival di Berlino 2003 The story of two young Afghans, Jamal and Enayatullah, that the refugee camp in Peshawar in Pakistan are risking their lives to be able to reach their promised land, a West immeasurably rich compared to the scenario where the two young men come from and through which, in odyssey on the road between smugglers, illegal immigrants and humiliation, are forced to pass.
"In This World" is a documentary in the strict sense, belongs more to the genre of docu-drama. It is a documentary that told the story really has not happened and is based on one, albeit very thin, use a script and editing and a soundtrack, even if it takes the reality as a world di referenza, e la messa in scena è ridotta al minimo: gli attori non professionisti, la luce esclusivamente naturale, una troupe "leggera", e il ricorso alla manovrabilità fisica e alla "trasparenza estetica" del video.
Il film di Michael Winterbottom non è certamente un film perfetto. Prima di tutto perché non è un film, come detto, e non raggiunge il risultato estetico che ci si aspetterebbe da un film, ma soprattutto perché non contiene quella riflessione sul cinema che sembra esser diventata la condizione necessaria e sufficiente per rendere il cinema semidocumentario "digeribile" al pubblico, ma soprattutto alla critica occidentale.
Ma se non c’è più la metafora, rimane comunque uno sguardo, quello di Winterbottom, che ha il coraggio di raccontare una parte della realtà meno (ri)conosciuta di questo mondo, che accade adesso e che vuole impegnare le coscienze e gli sguardi di un pubblico occidentale che troppo spesso, questa sì è ipocrisia, vuole ostinarsi a pensare e vedere quello che non ha sotto gli occhi attraverso una mistificazione che ha nel registro grottesco e nei contenuti del kitsch (East is East, Jalla Jalla) la sua essenza più genuinamente globalizzante. Da donare alla vista, perché il fine (l’impegno civile) a volte deve fare a meno dei mezzi (le forme patinate), per farsi documento dei tempi.
Winterbottom ha volutamente scelto i protagonisti del film nei campi profughi Peshawar, which forced him to reduce the script to the bone, leaving most of the improvised dialogue of the two real people. Even the direction that follows the documentary style, relies on the convenience and portability of a small digital camera and the absence of artificial lighting, giving ethical choice for any design.
The viewer identifies himself so perfectly in pain and fatigue of the two young stars, whose faces will remain engraved in the memory for a long time. The stated desire of the director is to show the non-life conditions of millions of people, not just those who are politically persecuted and that is the subject of a more soft by Western authorities, especially those who are pushed by poverty and lack of prospects to seek fortune abroad.
The goal is to raise awareness in the face of a migration of peoples that has already taken and epochal dimensions that can not fail to have an impact on the lives of everyone. Also affect the viewer the scenes where the guys selling useless objects, in fact asking for alms, and that Westerners refuse politely but firmly. The indifference affects all of us and makes us guilty and complicit in the trafficking of people that enriches criminals and even our fellow countrymen "honest" speculated on the skin of people who have nothing to lose.
A protest film, useful and necessary, that shakes the conscience of each one of us awakening from the torpor in which television and the media seem to be hopelessly mired.
(Massimiliano Thrones and Mariella Minna, www.centraldocinema.it)
0 comments:
Post a Comment